10 Februari 2011

PETUA LEMBUTKAN MASAKAN BERUNSUR DAGING

Lanjutan daripada entry semalam..

Memandangkan macam ramai yang berkenan benar nak komen pasal "tips" - Tambahkan coke dalam sup untuk melembutkan daging - aku berborak2 lah dengan orang2 yang biasa dengan kerja2 kemasyarakatan (masak memasak kenduri orang kahwin) yang mana seorang tu orang muda, Napi dan seorang veteran En Wan. 

Aku mula bicara..

"Minggu lepas adik saya buat kenduri potong lembu. Pastu ada masak sup tulang. Bila dah masak, ada orang test dan kata daging agak liat sedikit", panjang lebar aku buka cerita

"Adik ipar saya tanya, ada tambah coke tak masa masak tadi. Betul ke tambah coke boleh lembutkan daging ?", aku tanya

En Wan : "Betul la tu. Bukan setakat coke aje, macam2 lagi yang diorang letakkan"

Napi : "Ada juga yang letak panadol. Tapi, kalau ikut petua orang2 kampung.. letak pucuk (daun) nangka"

Aku : "Panadol ? seriously ?!"

En Wan : "Betul.. bukan takat tu saja, ada juga yang letak tembikar"

En Wan : "Macam2 yang orang buat, asalkan boleh "ubah" takat boiling point air. Tu lah kadang2 pergi kenduri bila balik jadi sakit perut!"

Memang terkejut beruk juga lah aku sepanjang conversation tadi..

BIAR BETUL ?!!

8 ulasan:

IDAZS berkata...

macam-macam petua yea. setahu saya letak sudu garfu je. tp kalu letak panadol dan tembikar macam takut pulak nak try.

apepun tanx sebab berkongsi :)

Ahkak Geli berkata...

kalu coke, panadol, tembikar, tak penah dengar..

tapi kalu letak daun nangka, penah la buat...itu kalu masak banyak banyak untuk hidangan raya buat sup gear box je bole la ...

takat nak makan satu family aku tu, nak lembutkan si daging, aku rebus je dulu lelama..

Unknown berkata...

letakk coke lah pasni, cepat skit daging masak, hehehe
CUKUR RAMBUT GUNA HELMET - SAYA NAK BUAT STYLO ABIS BOLEH?

wahida berkata...

x tergamak la aku nak try tip2 neh...
paling aku x boleh blah dorang letak tembikar? mak aii....

Siti Noor Aminah berkata...

grrr.. tak sanggup aku nak makan..

ardinihumaira berkata...

uiskk kalo letak coke / panadol dni takmo makan

Pala Maldini berkata...

idazs : aku pun seram!

Cik geli : rebus lama2 tu biasa lah kan..

Ieda : at your own risk eh.. Hehehe

wahida : aku pun macam tak caya je

GC & Ardini : hehe.. Kalau dah masak, mana nak tau

ctpayong berkata...

kalau masak sekawah, mungkin cokenya tidak terasa. abeh kalu sebelanga ja..dah kena tukar nama : sup ekor coke...aiya, itu macam ka?

kak ct campur madu sedikit. belom cuba belom tau.