16 Ogos 2011

DUA JUADAH YANG AKU DAMBAKAN... MINGGU LEPAS

Regim diet (konon) yang ketat buatan sendiri telah membataskan nafsu makan aku sepanjang ramadhan kali ini.. alhamdulillah, masih mampu bertahan dengan rutin diet sendiri buat walaupun sudah masuk hari ke-16. Walaubagaimanapun, memandangkan ianya rutin ciptaan sendiri... maka, setiap weekend adalah hari non-diet sekiranya aku balik ke kampung. Atau, ke majlis2 makan atas dasar jemputan. Orang kata, kalau kita ke majlis.. hendaklah hormat kepada majlis dan jangan lah melampau2 dengan diet kita.

Tapi, tidak semena2 minggu lepas secara tiba2 pula aku jadi terbayang2 nak makan dua juadah ini..

1) Pulut kuah durian

 image : google

Adalah sedia maklum, cik puan kpp tak berapa gemar kalau durian telah berubah rupa menjadi juadah yang lain. Oleh itu, harapan kalau nak minta cik puan kpp tolong masak adalah sangat tipis. Kalau nak dibeli di kedai atau param pula, belum lagi aku berjumpa dengan peniaga pulut kuah durian.

Oleh itu, aku pendam kan sahaja. Namun, orang kata.. kalau dah rezeki tidak kemana. Jumaat lepas, ofis cik puan kpp buat majlis berbuka puasa di pejabat (tiap2 tahun kat pejabat... sekali sekala buat lah kat hotel :-P)... dan, kebetulan ada pula yang buat juadah kuah durian.. nyam, nyam. Tapi, bukan dimakan dengan pulut. Lawan nya ialah roti jala... 

 image : google

Alhamdulillah, sekurang2nya terlampias lah nafsu aku terhadap juadah tersebut.


2) Lopes de squera... hehe! Kueh Lopes la...

Bila bulan puasa, aku memang selalu dambakan kueh ini. Tapi, tahun ini.. diet punya pasal, sangat jarang kami ke param. Aku tak pasti cik puan kpp tahu buat ke tidak. Tak berani pula aku nak minta tolong buat :-)

Lepas jumaat adalah sabtu. Seperti yang telah di rancang, kami sekeluarga balik kampung - rumah 'cik Ro. Waktu petang sedang 'cik Ro bertungkus lumus kat dapur... aku terbau "kuah durian".... alamak! sekali lagi ke ? Aku dah kecur air liur dah...

Namun, tekaan aku meleset... mungkin bau durian tu datang daripada rumah jiran agaknya. Masa berbuka, semua makan nasi.. memang kelaziman di rumah 'cik Ro begitu. Habis makan nasi, tiba2 aku nampak Choi mencedok benda hijau yang di tuang dengan air hitam.. Wah!! Lopes!

 image : google

Tanpa lengah lagi, aku pun serbu. Kalau lambat nanti, tak merasa pula... Ahhh!! Nikmatnya... dua round aku pulun.

Pagi itu waktu sahur, ber-iya2 aku  bangun konon nya nak makan Lopes lagi... tapi, air gulanya sudah habis! Frust. Sebab frust punya pasal, aku sahur minum air kosong je... huhu!

Sekian, cerita pasal makanan di petang ramadhan.

3 ulasan:

Hanis Azla berkata...

bila dah jumpa apa yg teringin nak makan tu mmg diet tolak tepi kejap.. he..he.. alamak tiba2 teringin pulut durian pulak lepas tgk gambar tu..

ctpayong berkata...

Bismillah.

Baru tadi cerita pasal pulut makan dgn serawa durian. Cerita aja...tak mengidam pun.

nurkaloi berkata...

uwww roti jala n durian
tak penah kaloi rase
huhuhu harus cuba