20 Januari 2011

PERAMAH - GIFTED OR ARTS ?

Adakah aku seorang yang peramah ? tentu ada yang bertanya macam gitu.. namun, anda mungkin akan kecewa. Sebab aku sebenarnya tergolong dalam golongan introvert berdasarkan kajian2 personality yang aku pernah buat dalam kursus2 yang aku pernah pergi. Ye, aku introvert!

Situasi 1 :

Sedang anda makan tengahari beramai2, ambil contoh 5 orang, di food court yang hingar bingar di mana masing2 sedang rancak berbual entah apa topik nya, tiba2 semua orang berhenti berkata2 seolah tak tau lagi apa yang boleh di borakkan. Situasi ini berkekalan selama 5 minit. Apa tindakan anda ?

Situasi 2 :

Anda sedang makan sarapan berseorangan di food court, kemudian di datangi oleh seseorang yang anda kenal tapi tidak lah mesra. Mungkin kenal sebab pernah menghadiri meeting yang sama. Beliau menegur dan duduk di meja anda. Setelah memberikan order kepada tokey kedai, beliau mula cuba berborak dengan anda, "Seorang saja ke ?". "Ye, biasa memang turun sorang", anda jawab. Kemudian, suasana menjadi kaku dan senyap sebab sudah tak tau apa topik yang patut dibualkan. Apa tindakan anda ?

Situasi 3 :

Ketika membeli belah di sebuah pusat membeli belah terkemuka, anda terserempak dengan seseorang yang rasa2nya macam kenal (rakan se-persekolahan-asrama anda). Ye, anda kenal tapi tidak mesra. Mungkin nama beliau pun anda tidak pasti sebab di sekolah kebanyakkan kita hanya memanggil dengan nama samaran, seperti "Pala". Adakah anda akan tegur ? Apa yang akan anda borak kan ? "Err..macam kenal la". "Kerja mana?". "Tinggal mana?". Mungkin itu la soalan2 lazim. Selepas itu ? Apa tindakan anda ?

Bagi orang2 yang peramah ya amat, sudah tentulah situasi2 ini  tidak pernah terjadi dan juga mencari topik perbualan yang meriah bukanlah sesuatu yang kekok kepada anda. Tapi, kalau orang introvert macam aku.. adoiyai.. memang kelu lidah dibuat nya.

Aku pernah cuba untuk jadi sangat peramah dengan cuba buka topik2 yang aku rasakan dapat menarik minat dan boleh menghasilkan perbualan yang panjang. Namun, most of the time it will end up as "Situasi 1" - deafening silence!

Perlu di akui, dikalangan kawan2 rapat kita juga bukan lah semuanya boleh kita duduk berborak sampai ke pagi! Kalau berkumpulan beramai2 mungkin ya.. tapi, kalau berdua sahaja (kawan, bukan couple ye) belum tentu serancak yang di harapkan. Kalau diperhatikan di kalangan kawan2 kita tentu akan ada seorang dua yang sebenarnya adalah key person yang mengikat kumpulan itu supaya selesa berborak diantara satu sama lain. 

Contohnya, aku dan kawan2, yang sudah berkawan semenjak daripada tingkatan 1, dulu2 selalu melepak di mapley jalan binjai. Anggota tetap kumpulan tu ialah aku, amad, eddy, din, fazrul & yan. Kalau 6 orang ni duduk bersembang, memang tak habis lah. Duduk daripada jam 8 malam, boleh sampai ke 2-3 pagi! Sampaikan makwe masing2 pun boleh jatuh jeles!

Tapi, cuba buang amad dan eddy daripada kumpulan tersebut. Aku agak pasti, paling lama pun.. mungkin jam 10 malam dah boleh balik sebab masing2 dah boring takde idea. Dan, lebih teruk lagi kalau keluarkan din daripada senarai tersebut. Aku, fazrul & yan.. memang tak boleh gi la. Confirmed jam 9 dah gatal punggung nak blah!

Worst case, kalau amad & eddy not available.. sure "meeting" akan di postponed! bukan sebab tak cukup chorum.. tapi, tidak ada pengikat - iaitu key person yang aku katakan tadi. Sampai macam tu sekali. Dan, most of the time kalau invitation tu datang daripada amad & eddy, most of us will try to make up time to attend. Tapi, kalau organiser nya orang lain.. contohnya, aku - kawan2 lain akan tanya, siapa lagi ada ? Maksud tersiratnya ialah... amad dengan eddy ada tak ?

Kalau berborak berdua, dalam ramai2 tu siapa yang aku pilih ? Sudah tentu eddy! sebab aku selesa bercerita dengan beliau.

Dan, who is the least in my list ? Dah tentu yan! possibly because aku not that close with him. 

Nah, walaupun kami sebenarnya berkawan sudah lama iaitu semenjak bangku sekolah (tingkatan 1) sampai sekarang, tapi, masih ada barrier yang aku tak dapat nak runtuhkan hanya kerana ciri2 introvert ini. It's not nice and I hate being one!

But, kita masing2 ada kelebihan masing2.. kan ?

1 ulasan:

Syigim berkata...

menarik betul topik ni. sbb aku pun introvert, prefer to diam, unless dgn org yg dah biase.

for me,
1) most of the time, aku tunggu org lain yg start conversation, tapi aku boleh sambung sembang dgn jayanya

2) kalo aku bersama org yg less peramah, aku bole jadi sgt potpet

3) kalo aku dgn org yg sgt potpet, aku prefer diam, dgr & senyum je

tp senario kawan2 yg ko describe tu sgt familiar. it happnd in my group of friends jgk. mesti ade 1-2 yg bole 'pull' the crowd ;)