28 Januari 2011

DALAM KENANGAN #6 - SATU SETENGAH KILOGRAM SAMA DENGAN.. ?

Masa ni aku sekolah rendah darjah empat (4) - 4 Tanjung. Sejak daripada azali lagi aku memang terrer matematik. Bukan nak riak ye.. sememang nya aku terrer (terrer = bagus, pandai). Selalu nya markah matematik aku dah macam markah bahasa malaysia lah. Kiranya, ke-terrer-an aku tu menghampiri tahap gaban !

Dalam kelas, aku tidak pernah sebenarnya dapat peperiksaan nombor satu (1), jauh sekali nombor dua (2) atau tiga (3). Namun, bab matematik tu memang macam makan kacang lah (unsur2 riak lagi). Kalau markah peperiksaan tu, matematik antara yang aku harap2 kan untuk cemerlang dan membuatkan hidung kembang.

Pada satu hari, cikgu matematik masuk kelas.

"SELAMAT PAGI.. CIKGU", kami ramai2 ucap selamat pada cikgu matematik (aku lupa dah namanya)

"Selamat pagi. Silakan duduk", kata cikgu

Semua orang satu kelas pun duduk. Cikgu membuka bicara..

"Kelas.. hari ini kita buat kuiz. Siapa yang dapat jawab soalan yang cikgu bagi akan dapat hadiah"

Semua budak2 kelas jadi teruja. "Alamak! dapat hadiah! best nih..", kata aku dalam hati. Budak2 lain pun sibuk dok ngok ngek, sok sek sok sek pasal kuiz yang boleh dapat hadiah tersebut.

"Hadiahnya ialah.. kalau dapat jawab, cikgu akan bagi sepuluh (10) ringgit", kata cikgu memancing reaksi murid2nya

"WAH!! BESTNYA!!", kata aku dalam hati. Masa tu dah terbayang dah permainan dam ular yang aku boleh beli dengan duit sepuluh ringgit tu nanti.

"Baik lah. Syarat2nya.. siapa yang berikan jawapan yang betul akan dapat hadiah tersebut. Tidak boleh cakap kuat2. Kena datang ke depan (meja cikgu) dan bagitau jawapan. Juga, macamana dapat jawapan tersebut untuk mengelakkan daripada jawapan yang di teka sahaja"

"Boleh berbincang. Tapi, siapa yang ke depan berikan jawapan.. dia yang dapat hadiah", terang cikgu lagi

"OK. sudah sedia ?", cikgu pun mengambil kapur dan menulis soalan nya di papan hitam.


"Sesiapa yang jawab daulu dengan betul dengan penerangan yang betul akan dapat hadiah tersebut", cikgu buat anouncement dan terus duduk sambil tersenyum sinis.


Maka bermula lah otak2 kecil berputar2 mencari jawapan dan rasional di sebalik jawapan tersebut. Tak sampai lima minit, dah ada jawapan pertama.

"Cikgu", kata ali (bukan nama sebenar) mengangkat tangan tanda nak berikan jawapan.

"OK, ali. Sila kedepan", kata cikgu mempelawa. Satu kelas terdiam. Ali pun mara ke depan dan berikan jawapan kepada cikgu. Cikgu geleng2kan kepala nya. Hehehe.. sure salah la tu. 

"Ali, apa jawapan yang nko bagi ?", kawan sebelah aku tanya.

Ali pun tunjukkan kertas jawapan nya..


Hahaha.. mana ada nombor macam tu..

Beberapa minit kemudian, beberapa orang lagi berikan jawapan..

pun masih salah.. semua nampak nya masih lagi buntu.

"Semua masih salah.. sila berikan jawapan dalam gram ye. Kalau sesiapa dapat jawab, cikgu naik kan hadiah nya jadi seratus (100) ringgit", kata cikgu

"Sekejap.. seratus tak boleh lah. Banyak sangat. Kekal sepuluh ringgit", cikgu back track. Takut lah tu.. hehehe

Fikir punya fikir.. akhirnya, datang lah ilham di kepala otak aku yang menghampiri tahap gaban ini..

"Cikgu, saya nak jawab", aku pun terus ke depan dan berikan jawapan aku..

"1kg sama dengan 1000g. 1/2 (setengah) kg sama dengan 500g.. separuh daripada 1000g. Oleh itu, 11/2kg sama dengan 1500g", jawab aku

"TAHNIAH! jawapan awak betul", cikgu buat pengumuman satu kelas yang membuatkan aku kembang semangkuk!

"Nasib baik saya tak jadi bagi hadiah seratus tadi", kata cikgu sambil tersenyum ke arah aku. Dan, menghulurkan RM10 pada aku sebagai hadiah.

YEAHHHOOOOOOOOOOOOOOOOO!! dapat beli dam ular!!

Tiba2.. ramai yang nak jadi kawan baik aku. Tak tau kenapa.. 

6 ulasan:

- GC - berkata...

wow.. pandainya dapat jawab soalan yg bijak ituuuu.. haha

Pala Maldini berkata...

GC : haha!

Heidi Shafiq berkata...

fuh.. 1suku kilo bp gram?

bighagenjo berkata...

hahaha! nice2. dan2 kawan ramai yew. har har

ctpayong berkata...

nak tahu kenapa ramai yg mahu jadi kawan...senang meniru huhu

Khairi berkata...

mmg pandai hehe.