19 Januari 2011

MALAM RAMAS MESRA

Maaf, tajuk tu typo.. hehe!

MALAM RAMAH MESRA PENDUDUK

Jumaat, 14/01/2011 @ 9pm
Lokasi : Kawasan perumahan aku

Bulan disember lepas dalam mesyuarat KRT yang terakhir untuk 2010, ada cadangan untuk di adakan aktiviti pertama di bulan pertama tahun 2011. Ada aktiviti, baru lah semangat sikit nak buat lagi lepas tu. Oleh itu, telah dicadangkan untuk dibuat satu majlis suai kenal atau ramah mesra di antara penduduk kawasan perumahan kami. 

"Bila tarikh yang sesuai ?", tanya En Azmi (tuan pengerusi)

"Tuan pengerusi, saya cadangkan Rabu malam 12hb satu.. awal2 bulan susah sikit sebab urusan persekolahan anak2. Dan, kalau hujung bulan pula dah hampir dengan cuti tahun baru cina", cadang Syahmi (setiausaha)

"Betul juga, kalau weekend ramai yang nak balik kampung", sambung salah seorang ajk pula

"Tuan pengerusi, saya cadangkan kalau nak buat malam.. lebih baik kita buat jumaat malam. Sebab esoknya cuti. Lagipun, kalau rabu malam, habis lewat sangat nanti susah juga. Esoknya nak kerja.. anak2 nak sekolah", aku berikan cadangan dengan rationalnya sekali

"Setuju", salah seorang ajk berikan sokongan

"OK. kita buat jumaat malam 15hb satu"

Susulan itu, perancangan dan pembahagian tugas dibuat diantara ajk2 yang hadir. 

Jumaat, 14/01/2011

Lepas balik daripada tengok wayang, aku singgah ambil Nurin hana di school. On the way balik, aku sengaja ikut lorong dimana majlis ramah mesra akan di adakan. Nak tengok ada orang buat kerja2 persiapan atau idak.

Dalam jam 6:30pm, aku ke tempat majlis untuk membantu apa2 yang patut - pasang lampu dan susun kerusi - sambil borak2 dengan ajk2 yang hadir. Selesai persiapan.

9:00 malam...

Aku mula ke tempat majlis.. ajk kena lah datang awal sikit, ye dak ? Masa aku sampai, tak ramai lagi ada.. angin pula dah makin menyejuk tanda macam nak hujan. "Tolonglah jangan hujan", doa kami pihak ajk

Penduduk perlahan2 datang memenuhi kerusi di dalam khemah. Sambil tu, aku dan Izal (bendahari) jadi penyambut tetamu dan mengingatkan penduduk untuk register bagi tujuan mengumpulkan data penduduk. Angin makin sejuk dan pokok2 mula bergoyang2... "Arghh, sudah!", keluhan ajk tanda doa tadi tak tertunai

Sekejap lepas tu, berderum... hujan turun. Makin lama makin lebat. Namun, masih ramai lagi penduduk yang sedang perlahan2 menuju ke arah khemah. Sudahnya, khemah penuh sesak dan alhamdulillah semua kerusi penuh walaupun hujan makin lebat. Kalau tak hujan, aku yakin tentu lebih ramai yang datang sampai melimpah ke padang permainan gamaknya. Aku congak2.. mungkin dalam 200-250 orang termasuk anak2. 

Pengerusi mula dengan ucapan alu2an, sejarah persatuan dan krt, sejarah kawasan perumahan, pencapaian2 yang telah dikecapi dan juga masalah2 setempat. Agenda seterusnya, sessi ajk2 memperkenalkan diri secara ringkas.. termasuklah aku. Next, sessi pemilihan ajk tambahan untuk mengisi tempat kosong menggantikan ajk tidak aktif dan yang sudah berpindah. 

Untuk makluman, kerja2 krt ini adalah secara sukarela (kadang2 terasa macam paksa-rela) dan tiada imbuhan di sediakan. Cuma, semua ajk krt akan di lindungi insurans yang di sediakan oleh pihak kerajaan melalui jpnin (jabatan perpaduan negara & integrasi nasional). Manakala peruntukan untuk aktiviti pula diberikan dalam bentuk grant tahunan lebih kurang RM3.5k setahun mengikut tahap ke-aktif-an krt kawasan tersebut. Makin aktif, boleh dapat lebih.

Sementara pemilihan paksa-rela dibuat, ajk makanan mula menghidangkan makanan untuk menjamu selera.




Selesai acara ucap-berucap dan pemilihan, tiba masa untuk makan pula. Menu malam tu ialah : Bihun (udangnya banyak dan besar2), karipap, muffin kekpisang, sirap & teh-o panas.



Alhamdulillah, makanan cukup untuk semua.. siap boleh tapaw lagi. 

Bila semua dah kenyang makan, tiba masa untuk buat sedikit sukaneka. Mostly untuk kanak2 lah yang sebenarnya. Cadangan asal, dibuat di gelanggang futsal bersebelahan dengan khemah.. namun sebab aktiviti korek tanah telah memutuskan kabel elektrik yang menyebabkan lampu gelanggang futsal tidak berfungsi (takde elektrik) dan juga sebab hujan - maka, sukaneka dibuat dibawah khemah sahaja.

Ada beberapa acara dan sangat havoc lah keadaan nya bila masing2 bersorak menyokong anak2 mereka bersukaneka. Antara acaranya :

1) Lontar bola ping pong dalam cawan berpasangan (kategori kanak2) - acara ni memang acara "jahanam", meminjam kata2 salah seorang ajk. Mana idak nya, bukan nya senang nak lontar bola ping pong dan sambut guna cawan polisterin dalam jarak lebih kurang  4 kaki antara pemain. Asal main ada 15 pasangan kanak2, lepas lontaran pertama.. terus tinggal 4 pasangan je!! memang acara yang "kejam"!

2) Tiup dan letupkan belon (kategori kanak2) - kesian kanak2  halus (bawah 7 tahun) tak pandai nak tiup dan main tipu camne nak letupkan belon (selalunya cengkam guna kuku). Makanya, terkial2lah nak letup kan belon tersebut. Kesian.

3) Bawa bola ping pong dalam sudu 5-sepasukan (kategori kanak2)



4) Music chair (kategori kanak2) 


Dan, satu acara dewasa iaitu.. 5) Boling kelapa kategori lelaki dan wanita - Memang HAVOC!!


Masa geng wanita main, agak lemah lembut dan gemalai sekali. Kalau "pin" jatuh pun ada la dalam 1 atau dua je. Tapi, bila geng lelaki main.. masyaAllah.. me-ngeri-kan!! Aku yang dok kat belakang "pin" untuk tangkap bola-boling-a.k.a-kelapa tu pun jadi seram. Diorang ni baling, macam nak nagi "pin2" boling tu pecah berkecai! LAJU YA AMAT!!!

In the end, aku rasa2 most of the hadirin enjoy the aktiviti dan as one of the ajk.. aku rasa terharu dengan sambutan kehadiran (walaupun tak sampai suku jumlah penduduk) dan juga sikap sporting kebanyakan penduduk yang hadir.

Majlis bersurai lebih kurang jam 11 malam...

TAHNIAH AJK KRT !!!

nota : gambar oleh aizal (aizal76@gmail.com) dipetik daripada yahoo!groups krt kawasan aku

6 ulasan:

Unknown berkata...

bowling kelapa tu yang hebat! pasal tiup belon tu teringat masa sukaneka ieda kecik2 dulu, heheh :)

Siti Noor Aminah berkata...

ramai jugak kan. kalo tak ujan, sure lg ramai.

Pala Maldini berkata...

Ieda : boling kelapa memang best, tapi ada yang baling boling macam nak membunuh!

GC : sure, sure, sure

Unknown berkata...

dah lame x join aktiviti mcm ni.. seronok bile ramai2 berkumpul.. :)

Hanis Azla berkata...

meriah betul.. klu ramai yg join, aktiviti mcm ni mmg selalu menjadi.. boleh buat selalu klu mcm ni..

Pala Maldini berkata...

heidi & hanis : memang seronok dan rasa berbaloi ajk berusaha menjayakan nya..