27 Januari 2011

KOPI-CINO

image : gourmetcoffeecorner.com

Kalau pergi minum2 petang di kedai2 berunsur "kopi-tiam" pasti aku akan order Cappuccino. Sebagai pengemar kopi, aku memang akan order air2 yang berunsurkan kopi2 ni. Contohnya kalau ke secret recipe, aku akan order Cappuccino, manakala cik puan kpp pula yang "anti-kopi" akan order Hot Chocolate.

Apa yang menarik perhatian aku ialah buih2nya tu. Pernah juga aku google : "what is cappuccino ?" & "how to make cappuccino ?". Rupa2 nya, cappuccino tu lebih kurang kopi susu lah makna nya. Cuma, ada lah cara pembuatan nya yang agak specific untuk mendapatkan perasaan "cappuccino" nya dengan buih2 yang halus dan creamy.

Oleh itu, aku cuba replicate kaedah penyediaan Cappuccino itu untuk menghasilkan apa yang aku panggil KOPI-CINO (bukan cina punya kopi ye).

Ok, bahan2 untuk membuat KOPI-CINO aku ini ialah :

1) Serbuk kopi cap Hang Tuah (pek warna hijau)
2) Susu pekat F&N
3) Susu cair F&N
4) Whipped cream
5) Of course lah, air panas yang baru di masak

Cara membuatnya :

1) Masukkan satu sudu penuh serbuk kopi cap hang tuah dan tuangkan air panas separuh gelas. Kacau dan biarkan kopi "melarut" dan mengeluarkan aroma nya.

2) Masukkan 2 sudu susu pekat F&N dan 2 sudu susu cair F&N. Ini ikut kesesuaian dan citarasa masing2 ye. Kemudian, kacau sehingga semua susu sebati dengan kopi - menghasilkan warna air yang keruh (sedikit gelap)

3) Tambahkan air sehingga penuh gelas dan kacau.

4) Letakkan whipped cream diatas sekali. Sukatan mengikut citarasa sendiri.

Maka, siap lah satu hasil seni yang aku namakan KOPI-CINO! 


Selamat mencuba..

3 ulasan:

wahida berkata...

sedap ke hasil buatan sendiri ni weh?

Mak Su berkata...

wah, nampak awesome!

Pala Maldini berkata...

wahida : try lah dulu..

Maksu : hehehe.. Try dulu samada rasanya awesome tak awesome