18 Januari 2011

KHURAFAT (FILEM)

sinopsis daripada skop production

  image : skop.com.my

"Khurafat mengisahkan perjanjian terlarang dan salah satu bentuk penyelewengan dalam aqidah Islam di antara manusia dan syaitan, sesuatu yang amat ditegah dalam agama suci kita. Tapi manusia tanpa mengira akibat ….membelakangkan Allah, disokong dengan nafsu dendam serakah akhirnya hanyut dengan bisikan syaitan.

Kisah bermula dengan Johan, seorang pemuda yang bekerja sebagai Pembantu Hospital. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang isteri bernama Aishah.Pasangan ini di awal perkahwinan hidup aman dan bahagia namun tanpa disangka trauma melanda di pertengahan jalan. Mereka sering diganggu oleh lembaga aneh. Ini amat menakutkan mereka lebih-lebih lagi Johan.

Kehadiran seorang perempuan tua misteri….ditambah dengan munculnya bekas teman wanita Johan bernama Anna yang bersikap pelik dan menakutkan menambahkan lagi episod trauma pasangan ini…Anna sentiasa mengganggu Johan walaupun ketika Johan bersama Aishah. Ini menyebabkan Johan bertambah runsing. Tidak lama selepas itu Anna ditemui mati bunuh diri. Kematian Anna adalah kemuncak perkara-perkara aneh yang berlaku dalam hidup Johan.

Bayangan Anna mula mengganggu Johan mahupun Aishah. Hidup Johan semakin tertekan, setelah diasak pelbagai kejadian aneh."

Memang dah lama aku target untuk pergi menonton di panggung wayang cerita seram nukilan syamsul ni iaitu sejak promo nya keluar tahun lepas lagi. Tapi, disebabkan cerita hantu seram.. mana boleh aku nak menonton dan bawa Nurin hana sekali. Mahu nya termimpi2 pulak dia nanti. Sedangkan tempohari kami gi nengok cerita "Hantu Kak Limah" pun dia pakat tutup2 mata segala bagai.. inikan pula "Khurafat" yang memang sahih cerita seram!

Cik puan kpp dok kat rumah sebab baru lepas operation (kecil2an aje). Nurin hana gi school. Jadi, inilah peluang aku untuk gi menonton sorang2 macam orang bujang.. harap2 ada awek dok sebelah.. haha!

Petang tu aku pun ke panggung wayang untuk menonton.

Memandangkan ianya adalah hari bekerja, maka tak ramai lah orang kat kaunter tiket. Agak aman lah aku beratur untuk membelinya. Macam biasa, kalau pilih seat aku akan minta yang kedudukan nya di aisle supaya senang keluar masuk dan yang lebih penting.. senang nak parking makanan, air & jajan yang aku beli.

Dalam panggung, sebelah aku tu tak ada orang :-( 

Selang satu kerusi, ada satu couple melayu berpegangan tangan.. "Eleh, konon2 seram lah tuh!". Dan, aku berprasangka baik yang mereka adalah suami isteri.

Permulaan cerita dah tunjuk kes orang kampung kena rasuk dek kerana "membela" hantu dan bila nak mati, hantu tu minta "waris" atau "pengganti". Macam biasa, imam surau dengan ilmu tinggi membaca ayat2 al-quran dan akhirnya hantu tu tewas!

Johan (Syamsul) pula baru berkahwin dengan Aishah (Liana Jasmey) dan sedang berbahagia. Cuma, aku rasa agak janggal sebab Liana Jasmey tu nampak macam adik2 je kepada Syamsul... tak macam perwatakan isteri langsung. Dalam cerita ini Aishah adalah anak orang kaya.

Mereka sering diganggu oleh satu bayangan "makhluk halus".

Di bandar, Johan ada seorang bekas kekasih Anna (Sabrina Ali) yang berperwatakan liar - suka berhibur di nite club. Dia jadi sangat kecewa sebab Johan meninggalkan nya dan berkahwin dengan Aishah. Memang gila2 punya psiko! 

Oleh sebab itu, Johan & Aishah syak Anna lah yang "menghantar" hantu itu untuk mengganggu hidup mereka.

Sampai suatu hari setelah beberapa kali di tolak oleh Johan, Anna buat keputusan bunuh diri. 

Diakhir cerita, barulah di jelaskan siapa kah yang empunya angkara yang menyebabkan "hantu" tersebut dok mengacau kehidupan Johan. Kalau aku cerita kat sini, tak thrill la.. baik korang gi nengok sendiri.

Pada pendapat aku, cerita garapan Syamsul ni tidak mengecewakan. Beberapa kali juga lah darah aku menyirap dan bulu roma tegak berdiri dek kerana scene2 seram dan elemen muzik yang baik. Part yang aku rasa paling seram ialah bila scene Johan (Syamsul) bersama "mayat" di dalam hutan. Memang meremang beb!!

Namun, sepanjang perjalanan cerita.. tumpuan aku sedikit terganggu sebab ada budak2 buat kecoh dan gelak2 tak semena2. "KALAU NAK GELAK2, GI LA TENGOK HANTU KAK LIMAH!", hampir2 aku nak jerit diolag tersebut, tapi aku sabar.. sabar.. memang potong betul lah ! by the way, cerita ini kategori 13PG. 

Keseluruhan nya, naskah seram pertama Syamsul ni memang kelas lah. Dengar ceritanya, filem ini dah kutip RM2juta untuk 2 hari tayangan. Wow!! Dan, aku tidak akan teragak2 untuk nengok filem2 seram Syamsul lagi in the future.

TAHNIAH SYAMSUL!!

7 ulasan:

nurkaloi berkata...

BEST EA??
tol ke?
erm tp ade org ckp tak best
ermm tgok dulu laa ann bru tawu ok ke tak

Pala Maldini berkata...

nurkaloi : aku kata best

nurkaloi berkata...

ermm oke
t kaloi g tgok gak laa

Unknown berkata...

takut wooo! namo tgk citer ni, ai lemah semangat, heheh!

ctpayong berkata...

anak kak ct kata best...

ermmm...boleh juga dipertimbangkan untuk tengok movie ni..terima kasih atas info.

Zana Adieyza berkata...

memang seram eh?? zana & husband nak tgk citer ni mlm nanti.. bila dgr review ni, mcm seram sgt jer.. huhuhu..

Pala Maldini berkata...

Ieda : tengok dgn cik abang boleh peluk2.. konon2 takut bebenor lah

ctpaong : gi tengok.. berbaloi2

adieyza : lepas tengok, boleh review di blog ye..