11 Januari 2011

iCITY

Beberapa kali juga lah aku dengar kawan2 dok cerita pasal iCity ni. Siap tunjuk2 gambar2 yang sangat meriah  lagi dengan lampu2 neon yang pelbagai warna. Memang indah! Sekaligus, menarik minat aku untuk gi berkunjung ke iCity juga.

"Yang, jumaat malam balik dari kerja jom kita gi ke iCity. Nengok gambar kawan2 jadi teruja lah pula", aku bagi cadangan pada cik puan kpp

"Jom.. jom. Best juga nengok gambar kawan2. Macam menarik", cik puan kpp setuju

"OK"

So, pada malam yang dirancangkan bertolak la aku sekeluarga ke iCity.. berbekalkan peta (maklum lah takde gps) yang aku dah print kat ofis pagi sebelum nya dan panduan daripada kawan2. First thing ialah kena mengelakkan jammed tahap gaban yang selalunya terjadi setiap petang jumaat yang mana ramai orang yang balik kerja berpusu2 balik.


image : merepeksematamata.blogspot.com

Aku buat keputusan untuk ikut NKVE + Federal Highway Exit Shah Alam untuk sampai ke destinasi dengan kadar kesesakkan yang paling minima. Alhamdullillah, perjalanan sangat lancar dan tiada kesesakan yang nyata.

Kawasan nya terletak berhampiran dengan UiTM (pintu belakang) yang masa satu masa dulu bukan main lagi hutan nya. Langsung takde ciri2 untuk pembangunan. Tapi, sekarang dah lain.. lain sangat2!

Sampai iCity lebih kurang jam 8:30pm. Nak masuk kena bayar "entrance fees" RM10. Cheh! ingatkan free. Anyway, aku bayar je la.. takkan nak patah balik rumah pula. Ok, habis bab bayar "entrance fees". Nak masuk ke tempat parking pula, satu hal lagi. Punya lah terhegeh2. Padahal, tak sampai 200 meter pun. Isunya ialah, laluan untuk masuk dan keluar adalah jalan yang sama.. ditambah lagi dengan orang berjalan kaki di sekitar jalan tu, memang agak messy lah..

Sabar.. sabar..

Akhirnya, dapat juga lah aku parking - di tingkat paling atas sekali setelah puas aku berpusing2.

Walaupun banyak dugaan dan cobaan.. aku rasa agak berbaloi sebab memang indah rupa, indah khabar! Hampir seluruh kawasan tu di hiasi dengan lampu2 perbagai warna dan di susuh dalam pelbagai bentuk. Ada rupa pokok, rupa pokok buah2an, rupa binatang, rupa castle... ada yang mengerlip2, bersinar2.. ada merah, ada kuning, ada biru, hijau, orang.. pendek kata sangat meriah!

 
Cuma, yang aku tak puas hati ialah dalam banyak2 kawasan tu, dan selepas dikenakan "entrance fees", ada pula kawasan yang kena bayar "entrance fees" lagi kalau nak masuk. Udah lah gitu, kawasan nya.. alahai.. ciput je. Memang tak berbaloi rasanya. Kalau "entrance fees" patutnya, sekali kutip sudah lah.

Anyway, isu "entrance fees" tidak lah sebesar mana sangat dan tidak lah sampai menenggelamkan ke-teruja-an aku menikmati satu idea yang brilliant dalam mewujudkan suasana yang sangat meriah dan creative di iCity. Believed me, it's worth it!!

 
Aku ada ambil video ke-meriah-an lampu2 yang pelbagai tu, tapi memandangkan saiz nya yang sangat besar.. tak jadi lah aku nak sharekan kat sini.

Tapi, agak malang juga sebab aku takde kamera yang power (baca : dslr) untuk ambil gambar2 yang berskill dan cantik2 di situ. Terpaksa lah guna kamera henfon aku yang pantang ada gegar sikit.. mula lah gambar jadi kelabu dan juga gelap! huhuhu..

Walaumacamanapun, aku actually enjoy the trip to the iCity and highly recommend to sesiapa yang berminat!

iCity rocks!

4 ulasan:

CWM Safari berkata...

bulan lepas time g kl sempat gak la g sana. tu pun 2nd time g. just kat area blakang bgunan jer x sempat nk xplore. kira ok la kan tempat dier.hehehe

Ahkak Geli berkata...

huh..dulu masa awal awal aku pegi, kena entrance fee, RM2 je tau..pastu, semua tempat bole masuk..sekarang??

Hanis Azla berkata...

tak sampai2 lagi ke icity tu.. ish..ish kena pergi jgk ni.. asyik tgk gambar org aje mmg tak boleh jadi.. he..he..

wahida berkata...

aku jugak yg x sampai2 ke sana..huhuhu....