07 Januari 2011

DALAM KENANGAN #3 - SETINGGAN EPISOD MASUK RUMAH TANPA GUNA KUNCI

Masa kecil2 dulu, kedua orang tua aku bekerja. Aku adik beradik akan tinggal di rumah 'cik Yah bila balik daripada sekolah. Jarak antara rumah 'cik Yah dengan rumah setinggan kami ada lah dalam 500 meter kot.

Namun, sebagai seorang yang adventurous.. apa barang dok rumah 'cik Yah ? Jadi, bila balik daripada sekolah.. aku akan makan siap2 di rumah 'cik Yah kemudian terus gi balik ke rumah orang tua aku - rumah setinggan papan.



Ambil maklum yang aku balik ke rumah atas dasar tidak mendapat restu 'cik Yah. Oleh itu, kunci rumah memang tak dapat lah aku kidnap untuk buka pintu nanti. Namun, orang2 yang adventurous tentulah panjang akal nya. Tiada kunci tidak bermakna tak boleh 'masuk' rumah !



Untuk makluman, tingkap rumah papan biasanya menggunakan selak tingkap seperti gambar di atas ini. So, kalau dah selak.. macamana nak buka ?

Strategi sebenarnya bermula pada sebelum keluar rumah lagi - senang cerita pada malam hari. Tingkap rumah di selak dengan selak besi yang biasa kita tengok di rumah2 papan di kampung2 tu. Untuk membolehkan ianya dibuka daripada luar rumah, selak tu hendak lah di posisikan seperti berikut :


Adat rumah yang di pertukangan tangan kan sendiri @ kontraktor tidak bertauliah, gap diantara tingkap dan frame tingkap membolehkan sepasang kayu kecil celus. Oleh itu, dengan keadaan selak yang telah diposisikan supaya boleh dibuka.. kerja membuka tingkap tersebut akan menjadi sangat mudah.

Cuma masukkan kayu tersebut diantara gap tingkap-frame tadi dan songketkan selak ke atas.. maka terbuka lah tingkap tersebut! Aksi "professional" ini hanya mampu dilakukan oleh golongan "professional" macam aku dan Babuk sahaja. Orang lain, tidak cukup "professional" untuk membukanya.

Bila tingkap dah terbuka, panjat ke atas dan buka lah pintu2 lain yang tidak di mangga daripada luar. Maka, bermaharajalela lah aku and the geng dekat rumah tanpa pengawasan orang dewasa.. hehe.

Walaubagaimanapun, segala tingkap dan pintu yang dibuka.. perlu lah di tutup balik bila petang nya sebelum kedua orang tua aku balik. Aku dan Babuk akan balik semula ke rumah 'cik Yah dan berlakon seolah2 tiada apa yang telah kami lakukan.

Sebabnya, kalau 'cik Mori dapat tahu, memang sepanjang malam lah aku kena ceramah !!

3 ulasan:

sahromnasrudin berkata...

huhuhuh..mcm nak skodeng je...boleh skodeng jugak kan hehehehehe

ctpayong berkata...

nak puji ni..senyumlaaaa.

cantik lukisan!

kak ct btahu cik mori..biar kena ceramah sampai pagi.

Pala Maldini berkata...

sharom : skodeng rumah sendiri.. Heh!

Ctpayong : sekarang boleh lari balik rumah sendiri.. Selamat..