03 Jun 2011

DALAM KENANGAN #23 - REZEKI TERPIJAK

Orang kata, kalau dah rezeki jangan di tolak.

"Serul, pergi kedai beli kelapa sebelah", arah 'cik Yah pada aku.

Dah memang lazimnya, sebagai cucu lelaki yang paling tua dan ter-macho, aku lah yang ditugaskan untuk ke kedai membeli barang2 keperluan memasak oleh 'cik Yah. Masakan orang melayu ni, memang tak sah kalau tak de bahan2 berlemak dan pedas seperti santan dan cili. Paling kurang pun cili padi atau cili boh.

Kadang2 tu, aku angin juga la bila aku tengah syok2 bermain.. di suruh pula pergi ke kedai. Jalan kaki tau, bukannya ada basikal pun (masa tu belum ada basikal lagi).

"Kejap Nek, orang tengah main ni..", aku membalas tanda malas..

"Bagus, bagus.. main tu boleh buat nko kenyang, kan? Hari ini tak payah makan", kata 'cik Yah

"Ye lah.. ye lah..", aku mengalah dalam protes

Aku tulis senarai barang2 yang 'cik Yah nak beli atas kertas supaya tak lupa nanti. Kelapa sebelah, cili padi 50 sen, asam jawa, garam dan bla bla bla. Maka menapak lah aku ke kedai yang terletak lebih kurang 500 meter daripada rumah 'cik Yah. Letih jalan kaki tu. Pergi balik dah 1 km!

Setelah dengan gigih aku ke kedai dan beli barang2 yang 'cik Yah minta, berpatah semula lah aku sejauh 500 meter lagi untuk balik. Letih.

Dalam perjalanan, aku terpijak sesuatu...

Bila aku tengok ke bawah... WOW! rezeki tu..

Sekeping duit RM50 berada bawah tapak selipar aku... 

Pandang kiri, pandang kanan... tak ada orang. Yes. Aku dengan pantas ambil dan masuk poket. Dan, terus memecut lari balik ke rumah sambil terbayangkan permainan mesingun yang di jual di kedai apek kat pasar, YES!!!

Mungkin ini lah yang orang kata "REZEKI TERPIJAK" kot. Dan, berkat aku menolong 'cik Yah ke kedai beli barang untuk masakan lauk tengahari.. hehe!

Yahooooo!

nota : aku simpan duit tu 3 hari sebelum dibelanja kan.. 

1 ulasan:

- GC - berkata...

woww.. dulu kalau dpt 50 ibarat macam 500 beb..