08 Jun 2011

TIDAK KEMBALI LAGI..

Aku terima call daripada 'cik Mori tengahari semalam bagitahu yang Atuk Bachik meninggal di kampung. Aku terus call bos dan bagitahu nak balik awal untuk balik kampung. Atuk Bachik sebenarnya adalah pangkat datuk saudara sebelah emak. Arwah sebenarnya adalah ipar kepada 'cik Yah iaitu suami kepada Nek Yam - adik kandung 'cik Yah.

Lepas call bos, aku terus call cik puan kpp tanya samada nak follow atau tidak - jawapannya, tidak. Makanya, aku pun pergi seorang menaiki kereta merah aku tu yang baru beberapa hari di uji ketahanannya untuk perjalanan jauh. Memandangkan aku pergi kerja naik keretapi, perjalanan balik ambil kereta approx. setengah jam. Aku ambil sedikit masa untuk top-up air dan "make-up" kereta sana sini sebelum teruskan perjalanan.

Memandu long distance berseorangan ni banyak dugaannya. Pulak tu waktu tengahari. Perlu extra fokus! Ada sekali tu sebuah bas memandu laju (aku lorong tengah, bas lorong memotong), kereta merah aku tu bergoyang2 macam kena angin lintang!!

Sekali sekala aku call 'cik Mori tanya lokasi - mereka dah depan daripada aku. Aku singgah di R&R Seremban untuk cari air dah jajan buat jadi "peneman" aku sepanjang perjalanan. Rupa2nya, 'cik Mori dan konco2 (As & Zila) melencong ke Alor Gajah untuk berhenti makan. Destinasi yang di tuju adalah tidak lain tidak bukan - CUCUR UDANG ALOR GAJAH - yang sangat famous itu!

image : http://rahaniss.fotopages.com/?entry=1571644

Kebetulan pula semasa Mimin call aku masih belum lepas Alor Gajah lagi. Tanpa lengah masa, aku terus melencong ke exit Alor Gajah juga untuk menuju ke kedai yang sama. 

Kedai
image : http://www.matjoe.com/2010/12/kuih-udang-alor-gajah-tekak-aku.html

Nama kedai : "PERNIAGAAN KUIH UDANG ALOR GAJAH". Lokasinya (sini : guide) terletak di medan selera di tengah2 bandar Alor Gajah. Daripada tepi jalan dah boleh nampak - berhampiran dengan bulatan di tengah2 bandar tersebut. Tempat ini memang sangat famous di Alor Gajah. Kalau datang lambat, jawabnya tinggal kuah sahaja lah. Cucur udangnya bukan setakat cucur udang sahaja. Boleh top-up macam2 dalam menu seperti tempe, tauhu, bebola, fish cake, daging ayam, hati ayam, telor dan sebagainya. 

Memang terbaik dari ladang! Most importantly, the sauce - marvelous. 'cik Mori siap beli 6 botol bawak balik. Makan ke mentekedarah sos tu ? hehe!

Eh, cerita makan ke cerita orang meninggal ni ?

Ini semua adalah strategi. Dekat kampung nanti, mana pula nak cari makan ? So, memandangkan bala tentera 'cik Mori yang kecil2 itu sangat ramai - 6 orang (aged 1 to 9 years old) - haruslah kena isi perut dulu supaya semua bala tentera tidak meragam nanti. Selesai makan, kami meneruskan perjalanan ke destinasi yang sebenarnya tidak lah jauh mana memandangkan jalanraya di Melaka sekarang ini sangat lah tip-top keadaan nya. TQ Ali Rustam! (eh, unsur2 politik pulak)

Dalam jam 5pm, kami sampai ke kampung di Batu Berendam - betul2 bersebelahan dengan Airport Batu Berendam yang sudah di perbesarkan itu. Malangnya, jenazah sebenarnya baru sahaja beredar ke tanah perkuburan. 'cik Mori beriya2 ajak aku ke kubur. Mana lah aku tau kubur kat mana ? Tapi, 'cik Mori claim yang beliau tahu. Ok, jom!

"Biasa diorang tanam kat Bachang", kata 'cik Mori confident

"Tau jalan ke ? Along tak tau nih", aku balas was2

"Ala.. kat rumah cina yang besar warna putih tu", confident je 'cik Mori

"OK", aku meluru laju walaupun aku sebenarnya tak tau pun mana nak tuju. Memandangkan 'cik Mori tahu, aku ikutkan saja. Aku cadangkan follow Azmi (sepupu), namun 'cik Mori confident kata tahu.

Beberapa minit kemudian, sampai area tanah perkuburan Bachang. Tapi, keadaannya sangat lengang! haha! sure diorang tanam tempat lain. 'cik Mori call Azila suruh tanya orang kat kampung, tanam di mana. Sah! rupa2nya diorang tanam tempat lain - tanah perkuburan baru! Dan, 'cik Mori tak tahu lokasi nya. 

Namun, sebagai anak mithali aku tak nak kecewakan 'cik Mori. Gagah aku pandu laju cari juga (walaupun hakikatnya.. haram tak tahu nak kemana). Aku berhenti tanya orang. Diorang explain entah aku faham ke idak aku pun tak sure. Sudahnya, aku main redah saja. Setelah sepuluh kali sesat dan salah jalan, akhirnya jumpa juga dengan tanah perkuburan tersebut!

Sebaik kami sampai, kereta semua dah bersusun2 beredar daripada tanah perkuburan tersebut. Demi memuaskan hati, aku bawa juga 'cik Mori ke kuburan yang sudah lengang itu. 

***

Malam itu ada kenduri tahlil. Jadi, kami decide untuk stay back until semua selesai. Lepas makan2 jam 1030pm, bergerak pula ke rumah Nek Tam di Belimbing untuk tujuan rehat dan mandi manda. Disebabkan keadaan malam yang kelam tu, aku tersalah jalan (sesat!) lagi - salah simpang!

Masa aku sampai kat rumah Nek Tam, semua orang - 'cik Mori, As, Zila & konco2, Busu Hashim & konco2, Ngah Sudin & konco2, Long Seman & Babuk - dah ada di situ sambil pakat2 gelakkan aku sebab salah jalan! hehe!

Borak2 dan berehat sekajap, mandi dan pekena kopi-O kaw sepam-dua, kami semua berkonvoi balik ikut jalan Alor Gajah.

Jam 1:30am aku sampai rumah dan terus ZzzzzZzzz... 

***

Actually, banyak kenangan aku dengan keluarga Nek Yam + Atuk Bachik ni sebenarnya. 'cik Yah memang sangat rapat dengan adik beliau yang seorang ini. Dulu2, kalau kami sekeluarga balik ke kampung.. memang Batu Berendam lah destinasi di tuju. 

Dan, rumah kampung yang dahulunya bercirikan tradisional itu lah juga tempat berlangsung nya Majlis Berkhatan aku suatu masa dulu. Mudim kampung OK! tak main lah bius2! Memang pengalaman paling mengerikan!!!!!

Anyway, dengan pemergian Atuk Bachik ini... mungkin Batu Berendam hanya akan tinggal dalam kenangan sahaja lepas ini. Dah kurang "sebab" untuk kami sekeluarga untuk singgah ke situ. Walaumacamanapun, anytime aku kalau terdengar perkataan "kampung" atau "Batu Berendam", aku akan sentiasa terkenangkan saat2 indah suatu masa dahulu bila kami sekeluarga pulang ke kampung.

Aisey, sedih pulak aku bila terkenangkan 'cik Yah..

Sekian.

nota : melayan perasaan sedih jap.. huhu!

6 ulasan:

wahida berkata...

klaka pun ada bila baca n3 ko neh...drp nak citer pasal org meninggal, tercerita lak cucur udang yg sedap tu...kehkehkeh....

- GC - berkata...

hehe. itu la, aku bc entri ni pelik gk, mula2 igtkan bajet entri sedih, lps tu ada cerita pasal cucur udang lak. dah la aku tgh gila nak makan pasembur... uwaaa..

Hanis Azla berkata...

takziah yer.. bila org2 tua dah takde, kita nak balik kampung pun dah rasa tak seronok sbb tarikannya dah takde..

Pala Maldini berkata...

wahida & GC : ye lar.. camne boleh terlencong cerita tak tau lah

Hanis : betul..

ctpayong berkata...

kalau kakCT balik melaka, sure singgah punye kat situ. eh...innalillah. dari Allah dan keoada Allah jualah akhirnya kita.

Sekadar Coretan berkata...

Kuih udang alor Gajah memang terbaek juga satey kt situ, saya selalu singgah bila nak balik kg. Takziah atas kehilangan anggota keluarga .