28 September 2011

FIRST TIMER ASTRO FIRST

Last Saturday aku buat makan2 di rumah untuk family sempena Aidilfitri yang dah sampai penghujung. Kalau aku tak buat macam gitu, jawabnya memang tak ada lah orang yang datang beraya ke rumah aku yang "terpencil" daripada family2 yang lain tu semua.

Faham2 saja lah bila chef (cik puan kpp) dan pembantu chef (aku lah tu) bekerja berdua2an sahaja di dapur... dan, makanan yang nak dimasak pulak pelbagai jenis, memang lah tidak menang tangan dibuat nya. 

Janji mula jamuan pada jam 7 petang. Siap dalam sms aku sebut supaya jangan datang awal, takut nanti makanan belum siap. Tapi, hakikatnya... memang tak siap juga. Around 8:30 malam baru semua juadah betul2 complete. Menu kami hari itu ialah... Nasi butter, Ayam Rendang, Udang sambal, Sayur campur, nasi impit, kuah kacang (beli), tauhu sumbat, spegetthi, tempe goreng, Nugget tempura, Air punch buah2an dan baki kueh2 raya. Memang meriah, dan yang lebih penting memang penat dan lenguh berdiri.. huhu!

Ok, actually aku nak tulis pasal Astro first yang first time aku "beli" tempohari.

Mudah je rupa2nya. SMS dan 5 minit kemudian dah boleh tengok cerita sampai muntah. Every 2 hours cerita akan repeat semula di channel yang sama. Mungkin lebih menjimatkan. Ditambah pula ramai ahli keluarga yang datang ke rumah aku malam tu... so, sekali harung lah depa pakat menonton sama.

Simple matematik, kalau aku sekeluarga ke panggung wayang... Aku, cik puan kpp & Nurin hana... tiket wayang nya je dah RM25 (Nurin hana half price). Campur lagi dengan pop corn, air dan segala bagai... easily jadi RM40 - 50 per sessi menonton. 

Tapi, dengan Astro first... walaupun skrin nya hanya lah 42" saiznya... kosnya baru RM15. Boleh makan dan minum sesuka hati buat sendiri dalam keselesaan rumah sendiri. Oh ye, viewing pulak for 48hours.

Aiyoo.. dah macam promo Astro first lah pulak entry bi!

Ceritanya : Hantu Bonceng 

image : google

Sinopsis :

Kisah dimulakan dengan adengan seorang mat rempit, Amran (Zizan Razak) yang menang pertarungan merempit dan menerima "habuan" seorang perempuan yang baru datang dari kampung, Maya (Juliana Evans). Sebaik sahaja Amran keluar simpang sambil di bonceng oleh Maya, motosikal beliau terlibat dengan kemalangan dilanggar oleh sebuah lori. Amran sempat melompat menyelamatkan dirinya dan membiarkan Maya diatas motor dilanggar lori.

Sejak daripada peristiwa itu, Amran sering diganggu oleh "hantu bonceng" Maya yang meminta bantuan beliau sepuya membantu menyempurnakan mayat beliau (dikuburkan) yang tidak di tuntut oleh sesiapa. Beberapa peristiwa seram dan lucu terjadi apabila "hantu bonceng" acapkali muncul dalam kehidupan Amran. Kawan Amran, Kunyit (Sallehuddin) pada mula nya tidak percaya dengan cerita2 Amran... namun, akhirnya membantu beliau setelah melihat sendiri kelibat "hantu bonceng" tersebut.

Kekasih Amran, Halimaton (Jue Aziz) yang bekerja sebagai jururawat juga membantu Amran untuk mengesan keluarga Maya dengan tujuan supaya mayat Maya dapat dituntut dan disempurnakan. Setelah di sempurnakan, "hantu bonceng" tidak mengganggu Amran lagi.

Cerita beralih pula kepada konflik percintaan diantara Amran, Halimaton dan Ayu - adik kembar Maya (Juliana Evas) dan masalah2 sosial seperti kelab malam, pergaulan bebas dan gangsterism.

Di akhir cerita, terbongkar lah kegiatan haram abang Halimaton, Dani (Azlan Kami) dan juga peranan jahat Ayu dalam memerangkap kakak kembarnya sendiri iaitu Maya untuk dijadikan habuan pertaruhan perlumbaan mat rempit.

Tamat.

Pandangan aku :

1) Cerita ini memang kelakar dan aku sangat kagum dengan watak yang dibawakan oleh Sallehuddin sebagai Kunyit. Memang kelakar habis dengan gaya poyo nya! No wonder boleh kutip sampai RM8 juta! Syabas Ahmad Idham!

2)  Unsur2 kelakar nya baik dan aku tak rasa bosan walaupun menonton berulang2 kali... 

3) Babak pergaduhan diantara Ayu & Halimaton ada sedikit kureng real. Nampak macam nor well choreograph dimana masing2 macam menanti2 apa nak di buat seterusnya. Dan, it is obvious (in the ending scene) yang penumbuk Halimaton memang tak kena pun. Possibly, angle kamera yang kurang baik.

4) Beberapa blog mempertikaikan perkataan "Apa celup" yang berulang kali digunakan dalam dialog filem tersebut kerana menyamakan nya dengan "wtf" atau yang se-maksud dengan nya. Tapi, personally aku tidak lah nampak isu disitu kerana perkataan itu tidak lah directly melambangkan the 4-letter-words meaning

5) Lakonan pelakon2 agak baik terutamanya Sallehuddin yang membawakan watak Kunyit. Aku tak pernah nampak mamat ni berlakon sebelum ini. Tapi, watak dan lakonan nya memang sempoi. Ketawa terbahak2 weh! Walaupun Zizan di potray kan sebagai pelakon utama... namun, pelawak utama pada aku dalam filem ini ialah Sallehuddin (watak Kunyit) - Tak hensem tapi, kelakar gila!

In the end, aku rasa sangat puas hati dengan cerita ini walaupun beberapa shot angle kamera dan scene2 tertentu macam di cedok daripada himpunan cerita2 yang lain seperti scene depan bilik mayat (Khurafat) dan scene gaduh dalam kelab (KL Gangster).

Highly recommended to those yang suka cerita2 komedi-tapi-seram-sikit2

Thumb up to Ahmad Idham! Finally, beliau dapat juga filem yang meletop yang dikeluarkan oleh syarikat nya sendiri! TAHNIAH!

6 ulasan:

Hanis Azla berkata...

wah.. bermacam2 juadahnya.. tentu tetamu semua puas hati.. sejak ada astro first ni mmg rasa lagi convenience sgt layan movie kat rumah.. jimat pun jimat.. itu yg lagi penting..

Unknown berkata...

pas ni cer try langgan citer hantu india, kat astro first gak kot, mcm best hehehehe :)

Syigim berkata...

wah, ade 2 je chef pun dpt masak mcm2. best! :)

suka citer seram lawak2. citer ni lg best dr ngangkung ke/hantu kaklimah ke? coz to me movie2 ni quite berjaya la jgk lawak/seramnye ;)

wahida berkata...

kami anak beranak biasa langgan astro first ni...jimat dan tak yah nak carik parking bagai..haha!!

latest pun aku subscribe hantu bonceng...

ctpayong berkata...

pawangan first class. mana taknya...nak duduk gaya apa pon tak siapa boleh marah kan...hehehe

nurkaloi berkata...

hehe astro first memang senang
tak yah nak p wayang daaa hehe