27 September 2011

KISAH JUMAAT YANG LALU - RAYA MERDEKA

Jumaat, 23/09/2011

Raya! Raya! Raya! Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Ofis aku buat jamuan Merdeka Raya. Kali ini, setiap unit sudah diberikan tugasan untuk menyediakan jenis makanan dan minuman yang telah di agih2kan tugasan nya. Contoh macam unit aku di tugaskan untuk bahagian dessert. Tak kisah apa yang nak disediakan, janji berunsurkan dessert.

The catch ialah... setiap unit diminta membuat gerai dan ada pertandingan Best Gerai yang mana hadiah yang telah disediakan berupa hamper setinggi 1 meter (lebih kurang). Selain daripada Best Gerai, ada dua lagi kategori iaitu... Best Dress Man & Best Dress Woman.

Memandangkan sambutan Hari Raya... aku dah berkira2 untuk berbaju melayu lengkap dengan samping dan songkok segala bagai. Cadang di hati nak pakai yang kaler oren... tapi, last minit aku tukar ke warna coklat. Malu pulak lah rasanya nak berbaju melayu orang yang sangat striking itu!

Seminggu sebelum unit kami sudah berbincang tentang persiapan dan yang paling penting... tentang gerai. Alang2 masuk bertanding.. biar sampai grand!

Ketua gerai dilantik... iaitu Ju dan sehari sebelum kami sudah mula menghias gerai sebagai persiapan awal supaya tidak kelam kabut keesokkan harinya. Makanan pun sudah dibahagi2kan kepada person in charge masing2. Tinggal untuk di susun di atas meja untuk di perabihkan.

Antara dessert yang unit aku sediakan.. tembikai, pisang (cara presentation nya tu yang kelas!), thriffle, puding roti, kek batik, dodol, kerepek jawa, kueh mueh moden dan roti jala. Memang mengancam lah! Tengok aje gambar model2 dibawah ni...


Makanan main course (disediakan oleh gerai lain) termasuk lah... Nasi Dagang, Nasi Tomato, Lemak Wak Hassan, Rendang Kak Limah (sukahati je bagi nama) dan Satey. Manakala air pula... Sirap Bandung Soda & Teh Tarik... memang mengancam sih!
Semuanya sedap2 belaka..

Dipendekkan cerita, setelah masing kenyang makan macam2 makanan di semua gerai yang ada... tiba lah masa pengumumman untuk pemenang Best Gerai, Best Dress Man & Best Dress Woman.

Tanpa dakwa-dakwi, unit aku bolot semua hadiah! Dan, yang terbaik tentulah BEST GERAI! tak sia2 menghias dengan segala kreativiti bagai... dibantu oleh kehadiran lampu lip lap lip lap yang gerai lain tak ada... cayalah!

Perut dah kenyang, hati dah senang sebab dapat bolot semua hadiah... masanya untuk gambar kenang2an...


TERBAIIIKKK!!!

Tiada ulasan: