20 September 2011

VISA SIGNATURE

 image : google

Woo Woo.. sabar, sabar... bukan aku punya. Bos yang punya.

Alkisah lunch time semalam beliau panggil ke meja, ingatkan nak discuss apa benda... rupa2nya salah satu agendanya nak bagitau beliau dah dapat Visa Signature!

Haa.. bila dah dapat Visa Signature, automatik la yang Platinum  di lupuskan. On the spot call card centre, cancelled dan gunting kad.  Banyak2 nak buat apa, betul tak ? Kredit limit nya... umang ai.. 50k sih!

Ok la.. ok la... walaupun 50k, ianya tetap.. hutang!

Teringat pula aku masa awal2 kerja dulu nak memohon kredit kad segala bagai. Masa tu aku kerja tak sampai 6 bulan lagi - bermakna belum dapat surat confirmation lagi. Ada satu booth di buka di persekitaran kilang tempat aku kerja, bukan main ber-iya2 lagi minah tu dok promote. Aku pula cepat benar cair nya... terus aku apply.

Tapi, bila bab kena bagi surat confirmation... memang aku kalah la sebab masa tu surat confirmation memang tak ada. Yang buat aku teruja untuk register dengan bank tersebut ialah masa tu diorang bagi free gift jam tangan berjenama bank tersebut.. hehe.. kelakar pulak pakai jam jenama bank!

Walaupun tak pasti samada permohonan aku boleh berjaya atau tidak... aku tetap apply juga. Macam minah bank tu kata, submit je application dulu. Ok la..

Aku tak puas hati... aku pergi ke bank lain pula untuk apply kad kredit lagi. Kali ni bank tu bantai suruh aku apply tiga jenis sekali - Visa, Master & Amex. Aku tak kira, aku bantai apply semua. Dan, masih lagi problem yang sama dimana diorang minta confirmation letter yang terang2an aku tak ada.

Pastu, aku jalan2 kat shopping complex, terjumpa lagi booth bank untuk kad kredit. Aku apply lagi... gigih!

Masih lagi dengan isu yang sama --> confirmation letter.

Akhirnya, aku give up walaupun semua bank2 tadi tu aku dah apply. Tapi, dengan harapan yang tipis lah... pada pandangan aku.

Selang sebulan dua lepas tu... nah nko! Semua bank approved aku punya application ! Ambik!!

Sampaikan wallet aku tak muat nak simpan semua nya... kalau tak salah aku ada 6 kad pelbagai bank dan pelbagai jenis - Visa, Master, Amex & JCB. Perghh!!!

Bila cukup setahun, nah.. jenuh aku nak membayar yearly fees nya. Bukan aku guna semua pun... gunanya satu je, tapi nak kena bayar RM80 per kad. Tak ke membuang duit nama nya tu ? 

Masa mohon seronok2 je aku isi borang... alih2 bila nak terminate, nah.. jenuh aku memanjat satu2 bank untuk cancelled semua nya kecuali satu (yang aku dah guna tu). Sudah lah begitu, bila nak terminate.. macam2 pula pegawai bank tu dok pujuk dan offer fees waive lah segala bagai...

Ada satu bank tu, hari ni aku submit borang untuk terminate... lusa, dia pakat offer aku untuk continue with yearly fees waived! huh?!

Sekarang, natijah daripada "langkah awal" aku memohon kad kredit tersebut.... sampai la ni hutang sentiasa saja ada dan makin hari makin bertambah!

Mungkin betul orang kata... Kad Kredit ni memang BERHANTU!! Sekali guna.. sampai bila2 "terpaksa-guna".. huhu!

2 ulasan:

ibunurin berkata...

best ke pakai kad kredit ni???

Hanis Azla berkata...

he..he.. mmg berhantu.. selalu apply credit card sbb nak tolong kwn2 yg cari customer.. manfaatnya, setiap tahun fees waive.. he..he..