16 Julai 2012

I.T.I.L

IT Infrastructure Library...

Entah apa benda tah maksudnya. Huhu! Nama je "Library"... but, it had nothing to do with the "Library" that we know..

Last week, 3 hari aku attend kursus ITIL yang ntah siapa lah punya angkara mencalonkan nama aku. Satu apa haram pun aku tak tau apa ke benda nya ITIL tu.

Cuma, yang aku tahu... kursus tu ada exams... huaarrrhh!!! tension betul kena pergi kursus yang ada exams.

Ok, let me story ya..

ITIL ini adalah satu konsep proses approach yang diguna pakai untuk pengurusan sesuatu project atau organisasi. Its a professional course actually dan sijil dia tu sebenarnya laku di luar sana.

Aku tak sure berapa kos yang kena bayar untuk ambil exams... tapi, aku dapat rasakan mungkin ribu2 lemon, termasuk the 3-days course punya kos.

Aku pernah nampak ada orang yang letak singkatan ITIL di hujung nama nya pada business card. so, its maybe bring some significant meaning kot.

Ok, back to the training.

The training was conducted by a dutch-origin trainer yang mana... he claimed.. sudah merantau ke banyak negara di dunia before he (I think, he meant his company) settled down kat Malaysia. According to him, Malaysia is a good country and he really like it. Oh, ok lah... I get it. Actually, what he meant is... banyak peluang bisnes kat sini.. sebab orang Malaysia ni mana tau pasal ITIL segala bagai... so, more opportunity for him and his company... I guess..

3-days courses yang sangat cramp dan men-jammed-kan otak aku. Full of theories and definition!

The dutch guys kept talking on and on... for the whole days. Not much participation from the trainees...

Luckily, ada internet access. So, tidak lah bosan mati kering kami semua dalam kelas tersebut!

At the end of the 3-days course, EXAMS!

The exams is a 40-multiple choices-question. Adalah trainer bagi sikit tips yang agak2 blur..

Basically, kalau kita faham dengan apa yang di terangkan, dan know how to use common sense and guts feeling... mungkin, boleh nak jawab dengan baik. However, as the trainer claim... "don't aim for 100%, as in real world... 100% does not exist". Yeah, right... try to tell that to the customer.

Anyway, exams dah selamat di lalui... dan, in 1 week time... result akan di maklumkan melalui email. Harap2 lah aku lulus sebab... I intended to keep my record clean... I had never, so far, failed in any exams.

Sekian.

Tiada ulasan: