24 November 2011

CUTI HALF DAY... NKO ADA ?

Alkisah, pagi2 semalam Nurin hana punya suhu bukan main lagi panas. Actually, sudah tiga empat malam keadaan nya begitu. Bila tengah2 malam je suhu badan akan naik sangat panas yang kemudian nya kembali reda bila dah menjelang subuh. Entah apahal, aku pun tak pasti.

Pagi2 bila aku celik mata, cik puan kpp baik punya masih menarik selimut... aii.. minah ni tak kerja ke ? Selalunya cik puan kpp pagi2 sebelum subuh dah bangun. Maklum la, nak bersolek tentu makan masa.. ye tak ?

Aku : "Yang, tak kerja ke ? Dah kol berapa dah ni?"
cik puan : "Cuti"
Aku : "Apsal ?"
cik puan : "Badan Nurin hana kan panas tu. Kalau tak ok juga, petang karang bawa gi jumpa doktor"

nota : maksud "jumpa doktor" = jumpa doktor pakar. doktor panel dah pergi dah

Rupa2nya, cik puan kpp "ponteng" dengan alasan anak demam. Bila sebut "gi jumpa doktor", harus lah aku yang kena bawa nanti. Alang2... aku pun "ponteng" sekali. Tapi, "ponteng" berhemah lah.. ambil cuti "Half day".

Dah bertahun2 aku kerja, inilah pertama kali kampeni yang aku kerja offer staff untuk mohon cuti "half day" secara official di dalam system. Tak caya, nengok gambar dibawah :


Ini screen shot original daripada system cuti kampeni tempat aku mencurahkan bakti ini.

Aku terus masuk dalam sistem yang boleh di akses online.. dan, apply cuti "Half Day Leave (morning)". Yang best nya pasal cuti "Hal day" ini ialah.. ia tidak pula jadi cuti "Emergency" yang membawa maksud sedikit negative itu. Sebaliknya, dalam sistem seolah2 cuti2 yang biasa saja walaupun hakikatnya permohonan dan cuti adalah pada waktu yang sama. 

Dan, bila aku dah ambil cuti "Half day", tentu lah baki cuti aku akan jadi... 


Ok, next week boleh ambil separuh lagi...

Sekian.

2 ulasan:

wahida berkata...

bestnya dapat cuti separuh mcm tu kan...bila2 kang amek separuh lagi...bestnyaaaaaaaa....

Irfa berkata...

tpt kami dah lama ada halfday ni..sbb tu bos kata kalau urusan tak selesai dalam masa 2 jam..kena ambik half day..huhu