25 November 2011

CHESS

Checkmate!

Perkataan paling mahal dalam permainan chess.


 image : google

Aku minat game ini sebab ianya game taktikal. Tapi, malangnya agak sukar untuk mencari kawan2 yang minat bermain chess untuk jadi partner dalam permainan tersebut.

Aku bukanlah hebat sangat dalam permainan chess ini. Tak pernah ada formal training pun. Aku cuma belajar daripada kawan2 dan pengalaman bermain dengan mereka. Kalau aku rajin, aku akan selak surat khabar yang ada teka step chess to checkmate dalam pergerakan ter-ringkas macam ala2 teka silang kata.

Tak banyak pergerakkan yang aku tahu... tapi, the basic tactical move tu adalah macam move2 "4-steps", "King Indian Defense" & "Queen Gambit". Selebihnya, aku hanya follow guts feeling sahaja.. ikut sedap hati bila nak buat movement.

Selain daripada permainan chess cara biasa, ada beberapa jenis permainan chess yang aku pernah main sekadar suka2 sahaja. Belum tergamak nak masuk tournament sebab memang cetek ilmu di dada. 

Speed Chess

Ini main chess cara laju one-to-one. Setiap pergerakkan kena buat dengan cepat within one or two seconds. Tak ada masa nak fikir2 sebab namanya pun dah speed chess. Tentulah semuanya kena pantas. 

Basically, speed chess ni menguji kecekapan dan kecepatan berfikir dalam membuat move.Di samping itu, mata pun kena cekap juga memerhatikan setiap pergerakan dan positional buah2 chess kita dan pihak musuh. Sebabnya kalau terleka, tentu akan membawa padah.

Personally, aku tak berapa gemar sangat speed chess ini sebab tak sempat nak fikir. Dan, permainan ini akan cepat bosan sebab cepat sangat habis. Pergerakkan pantas permainan speed chess ini sudah tentu akan membuatkan permainan cepat habis. Tapi, baik untuk adrenaline rush. 

Double Chess

Ini main chess secara berpasangan, two-against-two. Setiap pasangan akan menggunakan buah chess berlainan warna. Contoh : Ali dan Abu geng. Ali akan guna buah chess putih, makala Abu akan guna buah chess hitam. Kaedah permainannya ialah setiap buah chess yang di "makan" oleh Ali, akan di serahkan kepada Abu untuk digunakan di atas papar chess beliau (dimana2 petak sekalipun. Kecuali bidak@pawn tidak boleh diletakkan di petak paling bawah dan paling atas). Begitu jugalah sebaliknya kalau Abu me"makan" buah chess pihak lawan.

Permainan double chess ini menguji tahap kerjasama di samping kepantas bertindak dalam mengatur gerak dan strategi. Lazim yang terjadi, salah satu pasangan akan menggunakan teknik speed chess. Setiap buah chess yang di"makan" akan segera diberikan kepada pasangan beliau untuk menyerang pasukan lawan.

Aku suka game ini sebab ianya fun dan menguji kecepatan berfikir dan kerjasama berpasukan. Pemain tak boleh focus semata2 kepada papan chess beliau sahaja sebab beliau sebenarnya kena membantu pasangannya juga untuk menyerang atau bertahan dengan memberikan bantuan buah chess yang di"makan".

It's fun, and of course every player get really excited!

Normal Chess

Ini permainan chess yang biasa dan digunakan oleh semua lapisan pemain samada amatur mahupun professional. Normally, ianya dimainkan dalam jangkamasa yang telah ditetapkan. Bila pergerakkan sudah dibuat, pemain akan menekan jam beliau untuk memberhentikan nya dan jam pihak lawan pula akan bergerak. Begitulah sehingga tamat permainan. 

Siapa kena checkmate atau kehabisan masa, akan kalah.

To be honest, bila main chess aku memang tak suka guna jam masa tu. Sebab terasa sangat pressure. Tapi, kalau tak ada jam masa... lama sangat pula lah berfikir untuk buat move.

Sungguhpun aku minat dengan permianan chess ini, namun satu kelemahan ketara aku ialah... tidak suka berfikir panjang dan lama. Pemain chess yang baik ialah pemain yang dapat memikirkan 10 pergerakkan kehadapan di samping mengagak pergerakan yang bakal di lakukan oleh pihak musuh. In normal circumstances, aku paling maksima hanya fikir 3 steps ahead sahaja. Itu pun dah pening lalat aku dibuatnya!

Sebenarnya, dah lama aku tak sentuh chess. Antara sebab paling ketara ialah cik puan kpp tak reti nak main dan faktor sukar nak cari kawan untuk main. Tapi, baru2 ini aku telah ter-download satu chess game dalam handphone aku. And, the burning desire now in flame again!

Aku baru try level "Beginner". So far, ada lah beberapa kali aku menang... 3 kali to be exact. It is a good fun and time to polish my skill semula (yang tidak lah sehebat mana pun). Beberapa kali juga lah hampir2 terlepas stesen keretapi yang aku patut turun di sebabkan dok leka  dan fokus melampau pada game tersebut.

Legend yang aku tahu dahulu adalah Grandmaster Kasparov & Grandmaster Karpov. Both of them are equally good. But, Kasparov won a bit more over Karpov over the years. Sekarang aku tak tau siapa Grandmaster terhebat.. sebab lama tak follow.

Dalam cerita2 orang putih kadang2 ada diorang tunjuk a group of people playing chess di open space... I wonder if there is such place somewhere nearby...
Teringin nak try tournament (yang kecil2 la..) tapi, skill nak kena polish dulu, kot? 

2 ulasan:

Siti Noor Aminah berkata...

kenal chess ni masa sekolah rendah. dah lama tak main, rasa macam dh lupa nak main. hehe

hanim berkata...

Sampai sekrang saya tak faham cara nak main chess ni, tapi minat jugak nak tau.