12 Oktober 2011

YEY!! SAYA DAPAT VACUUM PERCUMA!!

Mukadimah..

Sungguhpun aku sudah agak lama menggunakan kad kredit.. aku bukan lah pengguna yang sangat tegar. Sesekali aku guna lah... bila mana terasa nak berlagak macam orang ada-ada. Namun, sepanjang penglibatan aku dengan kad kredit tersebut.. tidak pernah pula terlintas di hati nurani aku ini untuk ambil kisah pasal treatpoints atau ganjaran mata yang di tawarkan hasil penggunaan kad kredit tersebut.

Kesedaran awal aku pasal kegunaan treatpoints atau mata ganjaran ini ialah bila mana aku pertama kali meng-cash-out ganjaran mata pada kad mesra petronas aku tu dengan pembelian minyak menggunakan mata kad mesra petronas. Sejak itu, aku berkira2 juga untuk menggambil kesempatan atas ganjaran mata yang diberikan oleh kad kredit...

Cerita suatu masa dahulu..

Aku bukan lah penguna tegar kad kredit, namun hasil daripada jumlah mata yang terkumpul membolehkan aku hampir2 menebus beberapa "hadiah treatpoints" yang praktikal dan menarik. Masa tu treatpoints aku sudah mencecah hampir 21000 - hanya memerlukan lagi 400 treatpoints untuk membolehkan aku menebus "hadiah treatpoints" sebuah beg galas komputer berjenama pierre cardin... jenama favourite aku.

Dalam hati, aku cukup yakin by next month aku dah ada treatpoints yang cukup untuk tebus "hadiah treatpoints" tersebut!

Ada juga hadiah2 lain macam wallet dan sterika yang treatpoints aku dah cukup untuk tebus... namun, dek kerana pierre cardin punya pasal... sanggup aku terus mengumpul mata lagi. Gigih aku menggunakan kredit kad aku sepanjang bulan tersebut untuk men-ninggi-kan kutipan treatpoints aku.

Cukup bulan, aku bersungguh2 nengok jumlah treatpoints aku dengan harapan ianya sudah cukup untuk menebus hadiah yang aku idam2kan. Tapi...

Agak malang, bila semua treatpoints aku tu sudah expired!! cuma yang tinggal ialah sejumlah lebih kurang 1000 treatpoints yang aku kumpul pada bulan tersebut sahaja! huaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Cerita bulan lepas..

Treatpoints aku sudah mencecah 30000.. sudah boleh tebus beg galas komputer berjenama pierre cardin tersebut. Namun, dasar orang yang sudah tamak.. aku up-kan target kepada benda lain --> DVD player "hotdeal" (maksudnya treatpoints + sedikit cash) atau Jam tangan.

Kebetulan pula, bank bermurah hati menggandakan treatpoints aku dengan tambahan 30000 treatpoints lagi. Wow! sebab sebenar kenapa bank tambah... aku pun tak pasti. Bila aku ragu2, aku tanya pada card centre dan mereka kata tiada apa2 problem. Maka, treatpoints aku sudah menjadi 60000! Best nya!

Cerita selingan..

Penyedut hampagas (vacuum cleaner) rumah kami meletup masa Choi membersihkan rumah. Oleh itu, kerja2 membersih menjadi lebih mencabar selepas itu (sebab tak boleh sedut habuk lagi).

Dah berbulan juga cik puan kpp dok sibuk2 suruh survey harga vacuum cleaner kat Carrefour. Memang aku dah pergi, tapi hanya setakat survey harga je la... nama nak membelinya.. belum sampai seru! haha!

Kerja tertangguh dari sehari ke sehari... sudah memakan berbulan. Setiap kali, cik puan kpp suruh aku pergi survey lagi... aku pergi.. tapi, tidak juga beli. Nak tunggu bonus tahun depan, kot?

Cerita semalam..

Bila cik puan kpp asyik2 dok tanya pasal vacuum cleaner, aku mula cari alternative lain. Teringat aku pada treatpoints aku yang sudah berjumlah 60000++. Aku buka website Maybank2u dan cari katalog berkenaan hadiah treatpoints. Cari punya cari... terjumpa dengan hadiah ini ...



Wah! ini sudah cukup menarik!

Jenama pula Electrolux.. yang memang terkenal dengan barang2 keperluan rumah. Atas nasihat Azli, aku call dulu participating outlet untuk make sure yang mereka memang ada stock baru. Outlet pertama aku call, kata ada yang display sahaja - Reject! Outlet kedua pula, takde jawapan (tak angkat call)

Outlet ketiga, ada! Yes! Mamat kedai tu kata boelh datang ambil bila2 masa. Terus aku sms cik puan kpp untuk ambil di sebelah malam nya (malam tadi lah..)

Cerita malam tadi lepas balik kerja...

Masuk waktu, terus sembahyang dan siap2 untuk ke outlet Senheng berkenaan. Kebetulan pula, memang aku pernah pergi outlet tersebut... so, takde lah sesat2 mencarinya. Dari luar kedai dah ada banner kata "Treatpoints Outlet" or something like that la...

Aku masuk dan terus bagitau amoi kat situ nak tebus hadiah guna treatpoints. Amoi tu masuk dalam sistem... keletap, keletup, keletap, keletup... dan terus bagi aku satu kotak stock baru.. Electrolux Vacuum Cleaner (ELE-Z1950).

Bila semua urusan selesai.. kami terus pergi makan dengan hati gembira terutamanya aku. Sebab dapat vacuum free! Yey!!


Electrolux Vacuum Cleaner (ELE-Z1950)

image : maybank2u

THANK YOU MAYBANKARD!!

Kalau aku tau macam tu punya senang nak tebus hadiah treatpoints, dari dulu lagi aku bersungguh2 menggunakan kad kredit tu... hohohoho (mood untuk menambahkan hutang!)

8 ulasan:

Unknown berkata...

bestnyer wehh :) umah ku pakai penyapu lidi lagi, adooiii :)

Ahkak Geli berkata...

aku cecepat tepon laki tanya treatpoint dia..kat mana ko redeem ni?

nurkaloi berkata...

wahh pierre cardin!! nak !!!
haha untung laaa

Pala Maldini berkata...

cik geli - senheng... tengok dalam participating on-the-spot-outlet in Maybank2u

Khairi Mohd berkata...

woho best2. aku redeem vaucer beli buku aje hari tu. maybankcard jugak.

hanim berkata...

Sure habuk2 x bole terselamat dari disedut dek vacumm baru ni.

Siti Noor Aminah berkata...

aku tak leh nak redeem pun bang, tak pakai kad kredit pongggg.. haha

Hanis Azla berkata...

wah..bestnya.. nampak canggih vacuum tu.. lagi best sbb dapat free.. tentu cik puan kpp senang hati nak buat kerja rumah lps ni..