10 Oktober 2011

MELIBAS SEORANG DIRI

Ada satu hari last week, aku book-off natijah daripada sessi paksa rela ke workshop yang tidak best itu. Hari tersebut ialah rabu.. ok, confirm cerita dah basi.

So, memandangkan aku cuti sorang2... selepas selesai urusan pagi dengan cik puan kpp, aku terus ke destinasi dituju..

Panggung wayang GSC untuk menonton cerita LIBAS

***

image : google


LIBAS merupakan sebuah kisah perebutan bola raga pusaka dari zaman Kesultanan Melayu Melaka yang telah jatuh ke tangan negara jiran, Thailand. Raja Libas berusaha bagi mendapatkan semula bola raga pusaka dipertandingan “Libas" yang merupakan satu pertandingan/pertarungan sepak takraw yang diadakan secara unik dan bersifat brutal serta menggabungkan kepakaran seni mempertahankan diri dan skil sepak takraw itu sendiri.

Lantaran itu Raja Libas terpaksa mencari muka-muka baru untuk dilatih bagi menentang pasukan lawan dan seterusnya memastikan supaya maruah negara dapat ditebus semula. Pencarian Raja Libas membawa kepada penemuan Hamidi seorang pemuda bandar yang mempunyai skil menimbang bola dan Ku Mok seorang lelaki gemuk yang mempunyai tandukan tajam dan berbisa. Bagi melengkapkan 3 pemain, maka Megat telah menawarkan diri.

Dalam masa yang amat singkat Raja Libas terpaksa menurunkan segala ilmu tentang LIBAS kepada Hamidi dan Ku Mok yang masing-masing tidak tahu langsung bermain sepak takraw.
Menjelang perlawanan pelbagai kejadian menimpa pasukan negara didalam memastikan kemenangan. Pasukan negara terpaksa bermain dengan 2 pemain apabila salah seorang dari pemain mereka tersingkir. Pasukan negara jiran menggunakan teknik berbisa sehingga pasukan negara mengalami kecederaan parah sewaktu perlawanan akhir.

Disamping sedang menghadapi masalah tentang pertarungan sepak takraw, Raja Libas juga terpaksa memikirkan konflik percintaannya dengan Ratna. Apakah yang bakal terjadi kepada Raja Libas dan pemain-pemainnya? Bagaimanakah kesudahan konflik percintaan diantara Raja Libas dan Ratna? Saksikan semuanya di dalam "LIBAS"......

***


OK, masa aku sampai tu... memang tak ada orang. Nak tengok show terawal iaitu jam 12:15pm. Bila nak beli tiket, hati terasa berbelah bahagi... samada nak nengok LIBAS atau pun nak nengok JOHNNY ENGLISH yang ramai dok kata pecah perut kelakar tahap gaban. But, typically.. lawak "Mr Bean" aku mungkin dah boleh agak2 kelakarnya macamana... emmm.

Memandangkan dah lama aku tak nengok lakonan Rosyam Nor di layar perak, akhirnya aku pilih untuk tengok cerita LIBAS. Yes! menyokong industri filem tanah air..

Masa masuk panggung, memang orang nya sangat sedikit. Mungkin jari tangan dan kaki dah cukup untuk kira jumlah orang yang menonton. Tak kisah lah...

Konsep ceritanya agak menarik dengan sedikit unsur lawak jenaka yang di terajui oleh Johan Raja Lawak dan Kumok. Seriously memang kelakar ! Namun, disebabkan panggung yang tak berapa kerat orang itu.. memang agak sukar lah nak gelak terbahak2... sekali sekala aku bantai gelak juga demi melepas geram. Tapi, memang tak ada sambutan pun...

Pendapat aku :

1) Konsep cerita menarik, tapi kurang unsur2 dramatik yang boleh membuatkan ornag melekat kat kerusi. Beberapa scene macam terpotong tak kena waktu... baru nak feel the moment dah di tukar ke scene yang lain.

2) Cerita ala2 Shaolin soccer dengan effect2 cgi yang sepatutnya boleh lebih baik. Contohnya macam libasan2 berbisa dan juga servis kuda yang deras. Agak pelik bila orang Iraq dan ornag Amerika macam sepesen je warna kulit dan iras2 muka nya.

3) Unsur2 loving couple antara Rosyam dan Scha macam tak ada connection la... tak sampai kot feeling2 nya... 

4) Aku puji watak Johan & Kumok yang majoritynya menanpilkan sisi lawak dalam filem ini. Memang menjadi. Namun, scene tersebut haya di tengah2 dan tidak bersambung lagi selepas ini. So, kalau menonoton dan nak gelak..kena gelak puas2 masa di pertengahan cerita... bila mereka dah starts tournament.. tak berapa lawak dah

5) Aku kurang faham dengan watak lembut2 mak nyah pemain takraw apit kiri Thailand tu... ntah apa motif nya dan lawak2nya macam tak kena dan tak menjadi.

6) Watak Rosyam memang serius dalam cerita ni. Dah ala2 mentor la...

Overall, aku rate as 6/10. Banyak improvement yang boleh dibuat untuk memantapkan lagi cerita ini. By the way, kalau pengarah ambil perhatian kepada details dan expand watak serta camera angle shot... mungkin lebih menarik.

Sekian.

1 ulasan:

Hanis Azla berkata...

mmg betul2 support filem tempatan ni.. bagus2.. bukan semua org mamcm ni..