23 Mac 2013

TIDUR KEPANASAN..

Aduhai...

Lately cuaca memang agak panas berdentum...

Aircond bilik pulak dah rosak. Tiap2 sejam, dia mati sendiri... puas pulak nak tido sekali dengan remote.

Sekarang terpaksa lah bergantung harap kepada kipas. Itupun dah sampai dua biji kipas - syiling & berdiri... pun masih berpeluh dibuatnya.

Macam Azli kata, kalau tido panas2 ni... sakit kepala, kot

Mungkin!

Tapi, sakit kepala yang aku selalu kena tu, dah tau apa sebabnya... tido lambat. Irrelevant kepada cuaca yang panas sekarang.

Bukan nya tak cuba repair aircond tersebut, dah tiga kali...

2 kali tukang aircond freelance, sekali aku panggil dealer panasonic itself. Paling lama bertahan hanya lah 3 hari... kemudian, jadi semula masalah yang sama. Patutnya orang2 yang repair tu, kena lah pulangkan duit aku balik, kan ? Hmmm...

Symptom kerosakan : Setiap sejam aircond mati dan lampu timer jadi lip lap lip lap
Apa yang sudah dibuat : Tukar copper sensor 2 kali, service luaran 1 kali
Apa yang suspect seterusnya : Cooling coil or compressor (outdoor unit)

Last time aku check dengan dealer panasonic, dia suspek major problem... kira punya kira, lebih kurang RM600 (mungkin..) nak kena nanti... amboi!

Mula2 RM70, kemudian RM150, kemudian RM250... kalau campur RM600, baik aku beli aircond baru je!

Aduh...

Bonus pun lambat benar nak masuk nya... huhu!

Tiada ulasan: