12 Disember 2011

McD NAIKKAN HARGA SET SARAPAN!

This entry is written without prejudice.

Aku dah kata, aku dah kata... sila baca entry terdahulu disini

Sistem SENang kira yang diperkenalkan kerajaan sudah mula di manipulasi oleh McD semula untuk mengaut keuntungan tersembunyi daripada pelanggan2 mereka (sila baca entry terdahulu dalam link diatas untuk faham sebab disitu ada sedikit kira2 math yang berkaitan).

Tadi pagi, aku tergerak hati nak mentekedarah Sausage McMuffin with Egg di McD. Lepas turun keretapi, aku terus ke McD untuk gi beli. Macam biasa, aku hanya akan sebut "W1, take away". Bila cashier tanya air, "Coffee".

Bila tiba masa nak bayar, aku terperasan yang amount tertera ialah RM4.98, berbeza 21 sen daripada harga biasa yang tertera iaitu RN4.77.

Apa maksud nya ? Ya! maksudnya ialah... harga set tersebut sudah dinaikkan sebanyak 20 sen daripada harga 2 minggu lepas. Aku tak pasti samada McD ada buat pengumumman dimana2. Dengan harga RM4.98 (termasuk cukai 6% kerajaan) dicampur dengan sistem SENang kira.. maka, harga tersebut dibundarkan menjadi RM5.00!

Kenapa dinaikkan 20 sen ? Aku suspect supaya sistem SENang kira menyebelahi mereka. Contoh kiraan seperti dibawah :

Harga = RM4.60
6% cukai = 0.276 sen
Harga Total = RM4.876

Dengan harga RM4.876.. mungkin agak sukar untuk dibundarkan menjadi RM4.88 supaya sistem SENang kira menyebelahi mereka. Mungkin kalau dibundarkan ianya hanya akan menjadi RM4.87, dimana bila digunakan sistem SENang kira... maka jadilah ia RM4.85. McD 'terpaksa' menderma 2 sen!

Apabila harga dinaikkan ke RM4.70, matematiknya :
Harga = RM4.70
6% cukai = 0.282 sen
Harga Total = RM4.982

Maka, dibundarkan menjadi RM4.98. Diapplykan sistem SENang kira, maka jadilah ia RM5.00! dimana pelanggan 'menderma' 2 sen kepada McD. 

2 sen kali 1 juta hidangan sarapan sausage McMuffin = RM20k per day! perghhhhh.... 




Begitu lah alkisah apa yang aku nak ngomelkan petang ini.

Sekian.

3 ulasan:

shima berkata...

betul..betul...cara mudah utk kaya

Syigim berkata...

good one! mcd oh mcd..

Irfa berkata...

trtipu dan terderma x pasal2.huhu