20 Disember 2011

SONGLAP (MOVIE)

Akhirnya, berpeluang juga aku curi2 masa untuk menonton Songlap di pawagam.

image : songlapmovie.com


Aku ter-berkenan dengan cerita ni bila mana trailer nya di mainkan masa aku gi menonton filem Gangster di pawagam. Nampak macam sangat menarik, tambahan pula ada hero malaya Shaheizy Sam untuk watak utama. Tentu lah lebih teruja..

Ok. Macam biasa aku beli online.. senang, tak yah nak beratur. Kalau lambat pun masih boleh masuk lagi sebab tiket tu sebenarnya sudah dibayar. Gi tengok sorang2 sebab curi2 masa. Sampai dah lambat, tercungap2 memanjat tangga escalator klcc untuk sampai ke tgv. 

Bila masuk dan duduk, aku dah ready untuk menonton. Tapi, agak suram sikit suasana nya sebab tak sampai pun 30 orang dalam pawagan. Pendek kata, kalau susun semua orang.. tak sampai pun 2 baris penuh! Takpe, lantak lah..


Sinopsis Songlap :

Berlatarkan bandar metropolitan Kuala Lumpur, SONGLAP mengikuti kisah dua adik-beradik – AM (Shaheizy Sam) dan AD (Syafie Naswip) yang melibatkan diri dalam sindiket penjualan bayi yang diuruskan oleh seorang wanita bergelar MAMA.
Kehidupan dua adik-beradik ini jauh berbeza; AM mengambil kesempatan dengan menggunakan business MAMA sebagai jalan pintas mendapatkan wang untuk kegiatan judinya, sementara AD mengimpikan kehidupan yang lebih baik dengan menyertai pertandingan tarian B-Boy.
AD mula menyedari impiannya mungkin tidak tercapai setelah kehilangan kawan karibnya RAZAK kepada kancah dadah dan melihat dengan matanya sendiri nasib gadis-gadis muda yang dijual kepada sindiket pemerdagangan manusia. selanjutnya

Basically, ini adalah satu cerita yang heavy drama. Memang heavy dan sangat memberatkan kepala. Memang different from filem2 lakonan Shaheizy Sam yang terdahulu. Ada lah gelak sikit2... tapi, tak lah gelak pecah perut. Dan, dengan crowd yang tak seberapa.. aku gelak pun kena lah control macho. Kang over2, marah pula orang lain yang tak faham apa pasal aku gelak.

To be honest, cerita ini sangat2 berlainan daripada apa yang aku expect bila menonton trailer nya satu masa dulu... lain sangat2. Mungkin sebab aku expect something in the line of filem Gangster macam yang Samsul arah kan itu. Tobat, memang lain.

The whole time memang macam tense je menonton.. sangat stress! Sebab ini heavy drama! Dah macam menonton Shawshank Redemption pulak aku rasa.

Anyway, aku puji lakonan pelakon2 dalam filem ini. Lagipun, diorang tu semua memang hebat2 belaka.. macam Shaheizy Sam, Syafie Naswip, Normah Damanhuri, Fauzi Nawawi. Dalam cerita ni, Fauzi Nawawi main watak yang kecil tapi ada sense of humour, itu yang mahal tu.. susah nak jumpa watak humour Fauzi Nawawi dalam cerita2 lain...

Dari segi penceritaan pula memang sarat dengan isu2 berat macam... pemerdagangan orang, pelacuran, sumbang mahram, jual bayi.. dadah, judi... macam2 lah..

Tapi, seriously aku benci betul nengok modus operandi yang digunakan oleh syndicate2 dalam filem ini untuk memerangkap gadis2 terlanjur untuk aktivity jual bayi. Buat2 baik dan konon2nya caring kepada masalah remaja2 bermasalah ketelanjuran dan cuba membantu mereka. Padahal ada muslihat jahat disebaliknya. Bukan setakat bayi diorang jual (lepas lahir), dengan ibu2nya sekali jadi bahan dagangan! Siap ada klinik (dan, doktor) yang berpakat dengan syndicate2 ini untuk tujuan tersebut. Memang licik!

Kesimpulannya, kalau minat dengan heavy drama dan mahu menonton lakonan hebat... ini memang boleh layan. Tapi, kalau nak fun2 gelak2 dan enjoy your watching.. you may want to opt for other movie.

Sekian 

2 ulasan:

Maya Mayana berkata...

tp saya tk suka promonya di TV tu.."nak tengok pun boleh" takut jd trending pd kanak2 pulak..buatnya ditiru pengsan...

patut scene mcm tu tk perlu utk promo di TV...pilih la babak lain...

Irfa berkata...

nak tengok gak la.