21 September 2010

OPEN HOUSE PERTAMA

Lokasi : Rumah Abg Din & Kak Ani (Kg Tengah)
Masa : 17/09/2010 @ 8pm

Rumah terbuka atau bahasa orang putih nya Open House yang pertama aku attend tahun ini di host kan oleh Abg Din & Kak Ani. Diorang ni pangkat dua-pupu (emak aku dengan emak Kak Ani sepupu.. so, aku kira dua-pupu la) dengan aku, umur kalau tak salah 10 years older. Saban tahun rumah diorang ni memang akan buat open house memandangkan Abg Din seorang yang aktif ber politik. So, macam biasa majlis2 macam ni bertujuan untuk merapatkan silaturahim.

Kebetulan aku baru 'berpindah raya' daripada rumah in-law ke rumah emak setelah seminggu aku sekeluarga beraya di lembah (rumah in-law). Langkah kanan agaknya, terus malam tu aku join ke open house Abg Din & Kak Ani.

Masa kami sampai, dah agak ramai orang. So, aku dengan pantas booking port kat depan tv yang di kelilingi oleh sofa2 lembut. Conquer abih kawasan tu. Senang. Satu family berkumpul dan makan kat situ je walaupun kat luar ada kerusi dan meja. Bawa budak2 kecil2 kanak2 ribena yang tak makan saman mana boleh duduk atas kerusi/meja.. susah lah nak makan jawab nya.


main course atas meja


Menu2 yang terhidang kat atas meja antaranya nasi lemak, laksa utara, meehun sup, kueh mueh, lemang, rendang, nasi impit dan kuah kacang. Kat belakang rumah pula ada sate dan hotdog yang sedang di bakar. Rumah Abg Din & Kak Ani ni kalau open house memang tak sah kalau tak ada sate. Airnya punch buah2an dan oren soda (air oren + ais krim soda). Kat depan rumah pula ada manisan2 raya macam kueh2 manis, kek coklat dan buah rambutan.

Pendek kata semua nya lazat2 belaka la!

First thing yang aku sambar ialah laksa utara - lazat !


laksa utara & sate


Kemudian aku gi ambush sate yang sedang dibakar kat belakang rumah. Segenggam aku sambar. Sebab aku tau, Nurin hana suka makan dan sure dia takmo makan meehun atau nasik lemak/impit yang ada kat atas meja tu.

Sementara kitorang makan2 kat dalam rumah.. kat luar (laman tepi rumah) tetamu sedang syok berdendang perantau dan ber dam dam dum bunyi mercun - menyanyi karaoke dan main mercun. Siap ada skrin besar lagi untuk memudahkan calon2 AF musim ke-9 mencuba nasib. Mostly, tak sedap pun nyanyi nya.. hehehehehe..


sesi karaoke di laman tepi rumah


Aku and co. terus makan, makan dan makan.

Sejam melepak makan kat open house Abg Din & Kak Ani, kitorang pun mula lah nak berangkat pulang. Lepas salam2 ucap selamat hari raya dan dalam kes Nurin hana - terima duit raya - aku pun terus ke kereta. Parking berlapis2 sebab lorong ke rumah Abg Din & Kak Ani tu sempit. Seksa betul aku nak keluarkan kereta. Mengundur2, libas kiri, libas kanan.. dah macam bersilat aku kat dalam kereta tu !

In the end, dapat juga lepas dan aku pun meluncur laju balik ke rumah emak dengan perut yang kenyang. Buuurrppp..

Thank you Abg Din & Kak Ani untuk makanan yang lazat2 dan juga duit raya untuk Nurin hana..



p/s : dua tiga kucing berlari, tahun depan buat lah lagi...

Tiada ulasan: